De geschiedenis van de pop- en dancemuziek in zaal De Waakzaamheid is uitstekend vastgelegd in het boek 'De Waakzaamheid'. Dit boek over de gehele historie van De Waakzaamheid vanaf 1626 tot 2012 is in november 2012 uitgegeven door de Stichting Uitgeverij Noord-Holland i.s.m. Stichting De Waakzaamheid en de Historische Vereniging Koog-Zaandijk.
website Party Flock met historie en foto's van feesten in de Waakzaamheid
Foto boven: De Waakzaamheid in 2009 (Rob Hendriks), onder in 1991 (Hitorische Vereniging Koog-Zaandijk)
De geschiedenis van de Waakzaamheid gaat terug tot 1626 wanneer de naam voor het eerst voorkomt in het gemeente-archief.
De Waakzaamheid is dan een herberg. Vanaf de negentiende eeuw ging De Waakzaamheid tevens als cafë- concert- en feestzaal functioneren.
In 1891 werd er een kolfbaan aangelegd. Toneelverenigingen gaven hun uitvoering graag in De Waakzaamheid. Ook waren er filmvoorstellingen en bokswedstrijden.
In de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw was de Waakzaamheid dank zij de Swing Society zeer bekend in Nederland door de optredens van vele jazzartiesten met als hoogtepunt het voor Nederland unieke optreden van Billy Holiday in 1954. Ook Big Bill Broonzy trad er op.
TV-showmaster Henny Huisman is hier in de late jaren 60 als lokale plaatjes draaier met zijn carrriere begonnen. In de jaren zestig traden vele bekende Zaanse en Nederlandse beatbands op in 'De Waak' zoals The Outsiders en Cuby & The Blizzards. Eind jaren zestig/ begin jaren zeventig nemen de DJ's bezit van de live podia. De Waakzaamheid is in de jaren zeventig vooral een café-restaurant waarbij de zaal gebruikt wordt voor feesten van Zaanse verenigingen. Het pand wordt ook enkele jaren niet gebruikt en driegt te verloederen.
In april 1985 nemen Ton Trossel en Bert v.d. Peet de zaak over en beginnen met een gewijzigde programering; dansavonden met dj Tim en veel live optredens van alle Nederlandse toppers op dat moment (De Dijk, The Nits, Herman Brood, Gotcha, Urban Dance Squad, Hans en Candy Dulfer, Freek de Jonge, Jan Akkerman, etc.).
De waardering en bekroning komt in 1987 als muziekblad OOR de Koogse Waakzaamheid bestempelt als beste live-club van Nederland. Daarnaast treden regelmatig Zaanse bands op in De Waak en wordt er in 1988 een lokale voorronde gehouden van de Grote Prijs van Nederland met onder andere de Zaanse bands Garfield, Gino Cappuccino en Ann Faverey Band.
In het najaar van 1987 organiseert Eelco Anceaux een Prince-avond die geheel in het teken staat van de toenmalige held en muzikale duizendpoot. Anceaux (,,bandje kijken is voorbij, de mensen willen wat anders'') begint vervolens als creatief manager in de Waak ofschoon deze "job" nog niet echt bestaat. In deze periode vinden uiteindelijk de meeste en grootste muzikale veranderingen plaats; geleidelijk aan verdwijnt de live-muzikant van het podium en wordt er in de zaal plaats gemaakt voor de 'vreemde' muziekstroming house.
Op vrijdag draait in deze tijd dj Eng-Bo-Kho en de zaterdag wordt verzorgd door Soho Connection met Graham b., Johnson, Paul Jay en Maz Weston. 1989 is het doorbraak jaar van de acid-house. Met een reeks van Acid-parties (met wisselende thema's en decors) wordt enorm gescoord in party-nederland. Met achter de draaitafels dj Eddy de Clercq als de house-goeroe van dat moment, verzorgt de Waak een aantal legendarische feesten zoals the Titanic-party, Paradise city en Jailhouse Jam. De prachtigste en meest spectaculaire decorstukken kleeden de nachten en zorgen met het klassieke Waakinterieur voor een perfecte synthese.
De tot dan toe onbekende Marcel begint in 1990 als zaterdag-dj. Hoogtepunten in de hieropvolgende periode zijn de maandfeesten Jungle-fever, Hysteria, wild at Heart, Robot, Total conFRUITion, SovjetSex en Mind Body & soul. Marcel ontwikkeld zich inmiddels tot vaste Waak-dj en verandert speciaal voor een italiaans thema-feest zijn naam in Marcello. Zo is zijn dj-naam begonnen en zo is het gebleven. Door de jaren heen blijft de Waakzaamheid aan haar imago van moderne dansclub werken middels verbouwingen, verbeterde geluidsinstalaties, decoraties en vele nationale en internationale dj's. (Derrick May, Kenny Larkin, Kevin Saunderson, Stacey Pullen, Giorgio Mate, Ricky Monanari, Soul II Soul soundsystem etc.etc.)
Vanaf 1992 start de Waak met een maandelijkse aflevering van de Night of the Proms; 2-prominent dj's 2-gether. N.o.t.P. wordt een 'waakzinnig' succes en zorgt voor een ongekende aanloop en bekendheid in heel dansend en uitgaand Nederland. Het publiek staat vaak uren in de rij voor een plaats naast de Prominenten. Ook Up'92 is een noviteit dat zelfde jaar; 2 danspodia in de Waak (1 achter, 1 boven) met op beide plaatsen dj's. Meeste publiciteit in 1992 wordt echter gehaald met de EXTACO affaire; de thema-maand RECLAME zorgt (onbedoeld) voor enorme ophef. "Wherever you go go EXTACO" luidde het credo. Eens spaar-aktie inclusief logo, spaarkaarten + zegeltjes, t-shirts en prijzen. Bij iedere bestelling aan de bar krijg je de (nauwelijks van echt te onderscheiden) zegeltjes voorop de spaarkaart. Resultaat: iedereen in extase !!! De texaanse oliemaatschappij meent aantoonbare nadelige gevolgen te ondervinden van onze goed voorbereide reclame-stunt en eist onmiddelijke stopzetting als de aktie bijna ten einde is. De Extaco-zegeltjes actie is een doorslaand succes!
Begin 1993 neemt Maz Weston gedurende 6 maanden het werk over van de naar Amsterdam vertrekkende Eelco Anceauz. Weston wordt opgevolgd door Dennis Vet, al enkele jaren werkzaam als assistent-manager. In deze periode gaat ook het duo Trossel-v.d.Peet uit elkaar. Na zeven jaren komt er een einde aan hun zakelijke samenwerking. Na het uitzwaaien van Bert van de Peet zwaait Ton Trossel vanaf jan. 1993 solo de scepter.
In mei '93 wordt de DJ-FANCLUBMAAND georganiseerd met meer dan 20 top-club-dj's uit binnen en buitenland. Alle avonden staan in het teken van de dj's. Deze "nieuwe artiesten" zijn zichtbaar het middelpunt op dansavonden geworden en de Waakzaamheid besluit de disc-jockey's uit de anonimiteit te halen, Voor iedereen bestaat de gelegenheid zijn of haar favoriete daaitafelkunstenaar te ontmoeten op deze goed georganiseerde kennismakingsbijeenkomst.
In 1994 viert de Waakzaamheid de 9-de verjaardag met de release van "Whammer Slammer" Deze dansplaat komt op naam van WARP-9 (Waakzaamheid Anniversary Recreation Project) en is geschreven en geproduceerd door Patrick Prins en Waak-manager Dennis Vet. Op de CD en LP staan versies en remixes van Waakdj's Ardi B. en Marcello. De in april uitgebrachte "Whammer Slammer" wordt een enorme hit in de zomer van '94 en rijkt tot in de Top 10 in Nederland.
Wannner Brazillie het WK-voetbel wint, scoren de Braziliaanse ritmes op de WARP-9-plaat in verscheidene Europese dance-lijsten en wordt "Whammer Slammer" een internationale danshit. Als meest spectaculaire en krachtiste podium-act van 1994 vertegenwoordigt WARP-9 Nederland op het Internationale Muziekfestival (MIDEM) in het Franse Cannes. Inmiddels is met de platenmaatschappij overeengekomen dat de plaat dit jaar ook in Brazillie uitgebracht gaat worden.
Zo bijzonder als 1994 is geeindigd, zo begon 1995. Met als niet alles verhullende titel "ZAPP! It's 12 again" werd op zeer moderne en geavanceerde wijze OUD & NIEUW gevierd. Middels satellietverbinding met Londen, New York en Rio de Janeiro werd het voor de bezoekers mogelijk om aanwezig te zijn bij de feestelijke ontknoping op de eerder genoemde lokaties. Naast ONS MOMENT op 12 uur is er deze avond nog 3 keer feestelijk HET MOMENT gevierd met vele anderen in Londen, New York en Rio.
Met behulp van klokken, monitoren en een enorm beeldscherm was er sprake van een live-verbinding en na vier keer champagne en vuurwerk een groots feest. Het zilveren entreebewijs met het zeldzame formaat van 60x80 cm is eeen van de allerlaaste collectors-items uit de Waakgeschiedenis.
Op 21 juni 2008 vondt het laatste grote 'housefeest' plaats. Daarna volgt een grote verbouwing en nieuwe bestemming. Zie ook artikel hieronder van NHD-journalisten Ton de Lange en Rienk van der Molen.
website met verbouwplannen en beeldmateriaal
Foto's: Hitoriche Vereniging Koog-Zaandijk. |