Home arrow Nieuws arrow Publicaties arrow Hel belang van de Zaanse Popmuziek in Nederland
 
 
Main Menu
Home
Nieuws
Bands/artiesten - ACTIEF
Bands/artiesten - ARCHIEF
ZALEN 2019 - NU actief
Zalen/ podia - archief
Geluid/ studio's
Contact
User Menu
website aanpassen
Hel belang van de Zaanse Popmuziek in Nederland PDF Print E-mail
Zaanse Popmuziek 1958-2019

Het belang van de geschiedschrijving van de Zaanse popcultuur 1958 - 2019

De popmuziek in Nederland is eind jaren vijftig ontstaan onder invloed van de rock and roll (Film rock around the clock) uit de VS. Belangrijk waren daarna vooral de invloeden vanuit de zogenoemde instrumentale gitaarmuziek met (Cliff Richard &) The Shadows en de 'Indo rock' van The Tielman Brothers uit Den Haag.

In de Zaanstreek waren The Rollers en Boy and his Rollin' Kids begin jaren zestig belangrijke exponenten van de Indo Rock in Nederland. Beide formaties maakten een aantal singles, braken internationaal door en fungeerden ook als begeleidingsband van bekende Nederlandse tienersterren als Karin Kent, Anneke Grönloh en Rob de Nijs. Op de muziekscholen in Zaandam, Wormerveer en Krommenie werd massaal overgeschakeld van accordeon naar gitaar en er werden talloze nieuwe 'teenager' groepjes gevormd met talentvolle leerlingen.

Met de doorbraak van The Beatles en The Rolling Stones midden jaren zestig ontstond een 'beat explosie' in Nederland met in Zaanstad onder andere de groepen John Hatton & The Devotions, DeeDee Pitt, Janny Eggers, Rob Boot, The Coopers, The Teckels, Names and Faces en het uit Surinaamse Zaankanters bestaande Silvertone Steel Orchestra. Groepen die allen plaatopnamen mochten maken voor een grote platenmaatschappij. Destijds een unicum! De singles van Zaanse bands uit die tijd zijn tegenwoordig heuse 'collector items' en worden begeerd door internationale muziekverzamelaars.

Den Haag was dan wel 'beatstad nr. 1' maar de Zaanstreek had een enorme live traditie met de grootste regionale verzameling (grote)zalen en grote podia zoals het Moriaanshoofd en Landzicht (Wormer), De Roemer, La Bamba en De Soos (Krommenie), De Soos en de Jonge Prins (Wormerveer), de Lindenboomschool en Waakzaamheid (Koog aan de Zaan), Café/ zaal Sap en Het Wapen van (Assendelft), Concordia en 't Centrum (Oostzaan) en Huize Negrijn, Ons Huis, Old Gun en De Volksbond in Zaandam. En daarnaast nog alle buurthuizen en kleinere café's. Het was een levendige live scene. Het publiek reed op brommertjes alle zalen langs. Alle bekende Nederlandse bands kwamen graag en veelvuldig naar de Zaanstreek!

De jaren zeventig volgden met de nationale en internationale erkenning voor Zaanse groepen als George Baker Selection, Lucifer, Dizzy Man's Band, Rob Hoeke (Zaankanter vanaf 1971), Match, Fisher and Friends, Fat Eddy Band (met 'songfestivalzangeres' Bernadette), Spooky and (Zaanse) Sue, The Dutch Rhythm Steel and Show Band, The Surfers, Risque, Tabasco Brand en de symfonische folk en rockgroepen Amphora en Turf. Amphora is vertegenwoordigd op de via Fonos (november 2007) verschenen 2CD Dutch Rare Folk , '43 lost classics from the Golden Age of Nederfolk 1967-1987.

Eind jaren zestig verschenen ook de eerste DJ's ('plaatpraters' waaronder Henny Huisman). Een DJ was 'goedkoper dan een hele band.' De bandjes verhuisden naar de buurthuizen (jong talent) en prille poppodia. In de jaren zeventig en tachtig kwamen er ook in de Zaanstreek gereguleerde en professionele goed geoutilleerde pop zalen zoals het Drieluik, De Waakzaamheid en De Kade (nu Fluxus). Ook de techniek en de zaalversterking van live muziek maakte een professionele ontwikkeling door. Naast de bandjes en artiestenmanagers verschenen er ook Zaanse geluidstechnici, lichttechnici, programmeurs van poppodia, boeking bureaus, opnamestudio's, grafische vormgevers, oefenstudio's, docenten popmuziek en muziekjournalisten.

Begin jaren tachtig kwamen De Dijk (voorheen Stampei) en een groot aantal Wormer punkgroepen (The Ex, De Kift, The Spuds, Svatsox, N.V. Le Anderen, Zowiso, De Groeten, Grrr, Zwembaden) op. De Wormer punkscene stond toen landelijk op de kaart en was de voedingsbodem voor de intussen internationaal bekende Zaanse groepen The Ex en De Kift. Ook was er commercieel succes voor de hitparade popformatie Roberto Jacketti & The Scooters. In het hardrockgenre scoorden Zaanse groepen als Exices, Donor, Frozen Sun en Thrillion. De jaren negentig volgen met bekendheid voor The Pilgrims met Westzaner Reniet Vrieze, Lafitte (met Nol Sicking) en een bloeiende Zaanse metalscene met landelijk bekende groepen als Nembrionic, Unlord en Consolation.

Begin jaren negentig ontstaat ook de regionaal bekende rockgroep CC Rider waarvan een aantal ex-leden nu een belangrijke rol spelen in het huidige Zaanse muziekklimaat via de Oefenstudio Jottem. Gedurende de jaren negentig bouwt Duncan Stutterheim vanuit Wormerveer zijn dance- en party-imperium ID & T op. Eind jaren negentig ontstaan in Zaanstad vele jonge ska- en (pret)punkbands. Vanaf 2000 maakt de Nederlandstalige pop opgang met 'bandartiesten' zoals Krommeniër Wolter Kroes en de zangers Benjamin, Rene Eshuijs en Barry Menger.

Zaanstad heeft altijd een muzikaal woordje meegespeeld in alle genre's van de popmuziek. In de hiphop en R&B, tegenwoordig de commercieel meest succesvolle muzieksoort, is Zaanstad vanaf het begin (eind jaren tachtig) prominent aanwezig met groepen als Def Priority, Da Grizzlies, Avalanche (winnaar grote Prijs van Nederland categorie hiphop), DDT, Brainstorm, R.A.G., Zaans Schrikbewind, Brutal Monkeyz, Koppensnellers, hiphop collectief 'De Verlichting', Dj/MC Hades en hiphop/R&B-zangeres Goldy. Ali B. zat in Zaandam op school op het regiocollege.

Momenteel heeft Zaanstad met rapper/ producer Jonna Fraser een landelijk bekende topper. Daarnaast een groot aantal talentvolle groepen die op het punt van doorbreken staan buiten de eigen streek zoals de bands Ten-Hut, de reggaeformatie rondom zanger Lenny Keylard (bekend via landelijk TV-programma Voice of Holland), de pop- en rockformaties Skere Heren, Inbetween Colours, First E, Fucking Virgins, Hangovers, King Champion Sounds, Honeybadger, General Redbeard, Desert Colossus, Stone Mantis, Mieters, Sway, Zanph, Million Strong, Lucifers Playlist; de bluesbands The Damned and Dirty, Down Jones, Bluesmotel en Ruben Hoeke Band, de (hard)rockformaties Infantry en Dauthuz, s/s Frank Nicolas, Jeanne Rouwendaal (met WIES winnaar Grote Prijs van nederland 2019) en Zaanse hiphopacts als Den Dubieus, Zolarsem, De Coalition, Monsterverbond, de Verlichting, Nino, Presto, SA Barz, producer Mark Nieuwenhuis (The New House) en DJ/MC Hades & Crew. Daarnaast zijn 'vaste' acts als George Baker, De Dijk, Margriet Eshuijs, Drukwerk 2.0, Reniet Vrieze & Pilgrims, De Kift, The Ex en diverse Zaanse (hiphop)producers nog volop actief.

Rob Hendriks

 


 

© 2019 ZAANSE POPHISTORIE
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.